Studieaanbod Hoboken

5/6lj Moderne Talen - Wetenschappen

Iets voor jou?

Je hebt belangstelling voor wetenschappen en moderne talen maar ook wiskunde schrikt je niet af.

Logische vooropleiding?

Je hebt in de tweede graad ASO de studierichting Wetenschappen gevolgd.

Lessentabel

  5de leerjaar 6de leerjaar
Godsdienst 2 2
Aardrijkskunde 1 1
Biologie 1 2
Chemie 2 2
Duits 2 2
Engels 3 2
Frans 3 4
Fysica 2 2
Geschiedenis 2 2
Klasuur 1 -
Lichamelijke opvoeding 2 2
Mens en samenleving - 1
Nederlands 5 4
Wiskunde 4 4
     
WEKELIJKS LESSENROOSTER 30 33

 

Belangrijke delen van de opleiding

1Moderne talen De studie van moderne talen (Frans, Engels en Duits) neemt een belangrijke plaats in. Het accent ligt op

  • communicatieve vaardigheid: luisteren, lezen, spreken en schrijven;
  • taalbeschouwing als hulpmiddel voor de ontwikkeling van taalvaardigheid;
  • kennismaking met de anderstalige literatuur.

2Wetenschappen In de vakken biologie, chemie en fysica (1-2-2 wekelijkse lestijden in het 5de leerjaar en 2-2-2 wekelijkse lestijden in het 6de leerjaar) bestudeert men de levende en niet-levende materie in al haar aspecten. Proeven, experimenten en waarnemingen uitvoeren vergt de nodige accuraatheid. Aandacht wordt besteed aan het empirisch feitenmateriaal en aan de inzichtelijke verwerking ervan. Concreet betekent dat:


  • het zien en formuleren van een probleem;
  • het opstellen van een hypothese;
  • het toetsen van de hypothese door experimenten;
  • het logisch benaderen van de vaststellingen;
  • het formuleren van de besluiten.

3 Wiskunde De cursus wiskunde van 4 wekelijkse lestijden bouwt voort op de kennis en inzichten verworven in de tweede graad (4 of 5 wekelijkse lestijden).  Functieleer, statistiek en een reeks keuzeonderwerpen staan op het leerprogramma. De wiskunde in deze cursus biedt middelen tot het begrijpen, beschrijven, verklaren en eventueel beheren van systemen en situaties uit onze omgeving. Het gaat in het bijzonder om natuurverschijnselen (natuurwetenschappen), technische realisaties (automatiseringsprocessen) en menselijke realisaties (statistische gegevens in economie en media). Er komen heel wat wiskundige vaardigheden en attitudes bij kijken.

4Seminaries In de wekelijkse lessentabel is er een beperkte vrije ruimte van twee wekelijkse lestijden die de school zelf invult met seminaries.
In seminaries krijg je geen uitbreiding van geziene leerstof. Vanuit verschillende vakken ga je begeleid zelfstandig werken. Individueel of in groepjes. Op je eigen wijze en in je eigen tempo. Je leert zelf de stappen ontdekken die je moet zetten om een opdracht volledig en efficiënt uit te voeren. Je zal informatie opzoeken met behulp van de nieuwe media, aan onderzoek doen, een persoonlijke kritische mening vormen, een presentatie geven, enz. Je reeds verworven kennis uit uiteenlopende vakken zijn ermee gemoeid. Zo leer je zelf leerprocessen opzetten en evalueren, nieuwe kennis opdoen en vaardigheden ontwikkelen. Seminaries bereiden je voor op hogere studies en een heel leven permanent leren.

Verder studeren

Deze studierichting is veelzijdig en bereidt je uitstekend voor op vele richtingen in het hoger onderwijs (bachelor en master). Een brede waaier van mogelijkheden ligt voor je open.
Je bent niet voorbereid op onmiddellijke tewerkstelling na het behalen van het diploma secundair onderwijs.

6lj Kantoor

Wat en hoe leer je in deze studierichting?

De vorming in derde graad Office & Retail BSO bestaat uit twee componenten:

  • een communicatieve component waarin praktische aspecten van zakelijke communicatie in het Nederlands, Frans en Engels wordt aangebracht;
  • een bedrijfsgerichte component met een stevige vorming waarin de verschillende uitvoerende secretariaatstaken geïntegreerd worden geleerd door gebruik te maken van ICT, een boekhoudkundige vorming waarbij eenvoudige commerciële verrichtingen in een boekhoudpakket worden verwerkt en een praktische logistieke vorming rond de verschillende uitvoerende aspecten van het magazijnwerk.

In het vak Seminaries zitten de vakdoorbrekende projecten, met een link naar de praktijk. Hier liggen de accenten op het verwerven van vaardigheden en attitudes.
Er is permanent aandacht voor beroepsvaardigheden zoals nauwkeurig en met orde werken, opgelegde taken correct uitvoeren en nauwgezet registreren en klasseren. Ook attitudes als werken in teamverband, zin voor initiatief, verantwoordelijkheid voor eigen taken en stressbestendigheid komen ruimschoots aan bod.

In het zesde jaar loop je alternerende en/of blokstages. Wat je leert op school, kan je toepassen in de praktijk en waar nodig, verder bijsturen.

Wie kan starten in deze studierichting?

De instapvereiste voor de derde graad Office & retail BSO is interesse voor uitvoerend administratief werk en voor logistiek. In principe stroom je uit het tweede leerjaar van de tweede graad Office & Retail BSO in de derde graad Office & Retail BSO in. Uit de tweede graad Ondernemen en IT (TSO) en Handel-Talen (TSO) kan je hier ook terecht.

Lessentabel

  6de leerjaar
ALGEMENE VAKKEN
Godsdienst 2
Engels 2
Frans 2
Lichamelijke opvoeding 2
Project algemene vakken 4
   
TECHNISCHE EN PRAKTISCHE VAKKEN
Nederlands communicatieve vaardigheden   
Office & Retail 12
Seminarie GIP 1
Werkplekleren en Stage 7
   
WEKELIJKS LESSENROOSTER 32

 

Belangrijke delen van de opleiding

1Nederlands/Frans/Engels De taalvorming beoogt vier taalvaardigheden (luisteren, lezen, spreken en schrijven). In de communicatie is het overbrengen van correcte
informatie cruciaal, en dus wordt hieraan constante aandacht besteed.

2Office & Retail

 

Wat na deze studierichting?

Op het einde van het tweede leerjaar van de derde graad Office & retail BSO krijg je het getuigschrift van de derde graad secundair onderwijs.
Na de derde graad Office & Retail BSO kan je doorstromen naar het derde leerjaar van de derde graad Office & Customer Services BSO of het derde leerjaar van de derde graad Logistiek BSO om het diploma secundair onderwijs te behalen.

6lj Haarzorg

Wat en hoe leer je in deze studierichting?

In de derde graad Haarzorg leer je als onderdeel van een bredere vorming alle facetten van het kappersberoep kennen. Je leert bij elke haarbehandeling een behandelingsplan op maken. Je leert kapsels uitvoeren en verwerft daarvoor inzicht in de technieken. Je leert eigen accenten leggen bij het uitvoeren van kapsels.

Om haarbehandelingen goed te kunnen uitvoeren, verwerf je de nodige wetenschappelijke kennis rond het haar en de (chemische) werking van haarproducten. Via reële praktijksituaties (didactisch kapsalon) in de school, maar ook via de stage leer je de verschillende haarbehandelingen toepassen naar wens van de klant. Je kan technieken ontleden aan de hand van technische tekeningen. Je leert op een correcte manier omgaan met klanten en hen informatie en advies te geven rond kapsels, haarbehandelingen en het gebruik van haarproducten.

In het 2e lj van de 3e graad ga je op stage. De aangeleerde technieken kan je toepassen en verder ontwikkelen in een echt kapsalon.

Wie kan starten in deze studierichting?

Modegevoelige jongeren die, rekening houdend met de wensen van de klant, een passend kapsel of een passende haarbehandeling willen uitvoeren.
De logische onderbouw voor deze studierichting is Haarzorg 2de graad BSO. Leerlingen die uit een andere studierichting komen missen de basistechnieken en de achterliggende theoretische kennis van het haarknippen, -kleuren, -vormgeven, -verzorgen.

Lessentabel

  6de leerjaar
ALGEMENE VAKKEN
Godsdienst 2
Frans 2
Lichamelijke opvoeding 2
Plastische opvoeding 1
Project algemene vakken 4
   
TECHNISCHE EN PRAKTISCHE VAKKEN
Seminaries GIP 
Seminaries ICT 
Stage 
 Realisaties haarzorg  13
WEKELIJKS LESSENROOSTER 33

 

Belangrijke delen van de opleiding

1Plastische opvoeding wil technieken aanleren in technisch tekenen die vooral verband houden met verhoudingen in het gelaat en de begrippen rond het tekenen van profielen. De leerling moet inzicht krijgen in de vormen, de vormrelaties en de verhouding van een kapsel ten opzichte van een gelaat.  Ook het juist en harmonisch kunnen combineren van kleuren is belangrijk voor de beroepsuitoefening.

Een volgend vakonderdeel is het leren hanteren van een eenvoudig handschrift, het komen tot een verzorgde lay-out en het werken met kleefletters. Om de creativiteit aan bod te laten komen dient een verantwoorde keuze gemaakt te worden uit een veelheid van vormen, materialen en kleuren. Uiteraard komen bij dit vak ook kunstbeschouwing en de studie van oude schilders aan bod.

2Realisaties haarzorg richt zich op de praktijk, uitgevoerd op dames, heren en kinderen. In het programma moeten minstens 5 van de 17 praktijkuren besteed worden aan dameskappen en 5 uur aan herenkappen. De vakonderdelen zijn verder vrij en leerkrachten kunnen inspelen op vragen vanuit de klas. Uiteraard komen haarsnit, brushing, watergolf, haarverzorging, permanent, kleuren en salonwerk uitvoerig aan bod. De verschillende soorten technieken moeten vlot en correct uitgevoerd worden met aandacht voor de specificiteit van het kapsel voor dames, heren en kinderen. Naast de haartooi en –verzorging is er ook de hand- en gelaatsverzorging.

De leerlingen moeten in staat zijn een volledige nagelverzorging hygiënisch en esthetisch uit te voeren. Ze moeten een eenvoudige dagmake-up kunnen aanbrengen, een dag –en avondmaquillage esthetisch verantwoord kunnen uitvoeren en de relatie kunnen leggen tussen het kapsel en de maquillage. Ze moeten ook het gezicht deskundig kunnen epileren.

Er wordt aandacht aan de geschiedenis van het kapsel, technisch tekenen en vaktechnologie. Hierbij gaat aandacht naar de salongerichte technologie: het inrichten van een kapperszaak, de verkoop van diensten en producten, de eisen van goede reclame, esthetische verzorging van de etalage. Daarnaast richt men de aandacht op kaptechnieken en specifieke behandelingen.

Ook aan de beroepshygiëne, haar –en huidproblemen en grondstoffenleer wordt tijd gespendeerd.

 

Wat na deze studierichting?

Doorstroming in onderwijs mogelijk naar Haarstilist 3de leerjaar 3de graad. Tewerkstelling als kapper in een kapsalon of in de verkoop (kappersbranche) zoals vertegenwoordiger(ster) bij firma van haarproducten, demonstrateur(trice), verkoper(ster) in groothandel van haarproducten.

6lj Handel

Wat en hoe leer je in deze studierichting?

De derde graad Handel is een commerciële studierichting. De vorming is breed en evenwichtig met drie componenten:

  • een stevige algemene vorming
  • een uitgebreid pakket talen: Nederlands, Frans, Engels, Duits met specifieke aandacht voor de praktische vaardigheden in een bedrijfseconomische context
  • een bedrijfsgerichte vorming met een commercieel (marketing en aan- en verkoopactiviteiten), een administratief (afhandeling van administratie en boekhouding van handelsonderneming) en een bedrijfseconomisch gedeelte (ondernemersvaardigheden).

Door het toepassen van verschillende werkvormen gaat er bijzondere aandacht naar het verwerven van vaardigheden en attitudes, naast kennis.

Wie kan starten in deze studierichting?

Instapvereisten voor de derde graad Ondernemen en marketing (TSO) zijn een gedegen basiskennis van het dubbel boekhouden, tekstverwerking, rekenblad gegevensblad, presentatiepakket, internet en BIN-normen. In principe stroom je uit de tweede graad Ondernemen en IT (TSO) in de derde graad Ondernemen en marketing (TSO) in. Uit de tweede graad Handel-talen (TSO) kan dit ook, maar dan moet je je extra inzetten voor boekhouden en dien je voldoende sterk te zijn voor wiskunde. Als je niet uit het studiegebied Handel komt, heb je een grote achterstand voor boekhouden en informatica. De school zal inhaalbegeleiding organiseren. Er wordt van jou erg veel inzet verwacht om deze achterstand zo snel mogelijk bij te benen.

Lessentabel

  6de leerjaar
ALGEMENE VAKKEN
Godsdienst 2
Aardrijkskunde 1
Duits 2
Engels 3
Frans 4
Geschiedenis 1
Lichamelijke opvoeding 2
Natuurwetenschappen -
Nederlands 3
Wiskunde 3
   
TECHNISCHE VAKKEN
Bedrijfseconomie 10
Seminarie GIP 1
WEKELIJKS LESSENROOSTER 32

 

Belangrijke delen van de opleiding

1Bedrijfseconomie Bedrijfseconomische, boekhoudkundige, juridische, zakelijk-communicatieve, commerciële en informatica aspecten komen hier geïntegreerd aan bod. Enerzijds doe je dit in de context van het zelfstandig ondernemerschap en de werking van een onderneming, anderzijds van het beroep van commercieel-administratief medewerker binnen deze onderneming. Heel wat wordt uitgewerkt binnen het kader van een project.

Wat na deze studierichting?

Op het einde van het eerste leerjaar van de derde graad Ondernemen en marketing (TSO) krijg je een oriënteringsattest. Bij het behalen van een oriënteringsattest B kan je in het studiegebied Handel nog terecht in het tweede leerjaar van de derde graad BSO Office & Retail. Op het einde van het tweede leerjaar van de derde graad Ondernemen en marketing (TSO) krijgt je het diploma secundair onderwijs en het attest Bedrijfsbeheer.
Na de derde graad Ondernemen en marketing (TSO) kan je doorstromen naar een professionele bacheloropleiding in het economisch studiegebied of in de lerarenopleiding. Een derde leerjaar van de derde graad TSO binnen het studiegebied Handel behoort tevens tot de mogelijkheden.

6lj Schoonheidsverzorging

Wat en hoe leer je in deze studierichting?

In deze studierichting leer je als onderdeel van een brede vorming alle facetten van de schoonheidsverzorging kennen. Je leert de huid te onderzoeken in functie van schoonheidsbehandelingen en leert voor elke klant een behandelingsplan op te maken. Je leert schoonheidsbehandelingen en make-up uitvoeren op maat van de klant en met aandacht voor hygiëne. Je leert apparaten gebruiken en in te schakelen bij diverse verzorgingstechnieken. Om schoonheidsbehandelingen deskundig te kunnen uitvoeren, verwerf je kennis van de anatomie van het menselijk lichaam maar ook kennis rond samenstelling en werking van schoonheidsproducten.

Je leert de mogelijkheden en beperkingen kennen van schoonheidsproducten, behandelingen en apparaten en leert kritisch omgaan met reclame hieromtrent. Via reële praktijksituaties in de school maar ook via stage leer je de diverse schoonheidsbehandelingen toepassen op het gelaat, het lichaam, de handen en de voeten. Je leert op een correcte manier omgaan met klanten en hen informatie en advies te geven rond schoonheidsbehandelingen en het gebruik van schoonheidsproducten.

Het 6 de jaar leidt je op in een beroep dat duidelijk in de lift zit. Je bouwt verder op de leerstof van de tweede graad maar je past de verworven kennis toe op klanten. Door het werk op klanten leer je diverse schoonheidsbehandelingen toepassen op het gelaat, het lichaam, de handen en de voeten. In de theorie leer je het menselijk lichaam en de samenstelling van de verzorgingsproducten.
Er is ruime aandacht voor de algemene vakken zoals talen en wetenschappen. Je hebt een fijne, correcte uitstraling nodig die je aangeleerd worden door ons team van deskundig opgeleide leerkrachten want schoonheidszorgen is een dienstverlenend beroep.

Wie kan starten in deze studierichting?

Jongeren die interesse hebben voor de wereld van de schoonheidsverzorging en die op maat van de klant een passende schoonheidsbehandeling willen uitvoeren.

Lessentabel

  6de leerjaar
ALGEMENE VAKKEN
Godsdienst 2
Aardrijkskunde 1
Engels 2
Frans 2
Geschiedenis 1
Lichamelijke opvoeding 2
Nederlands 3
Plastische opvoeding 1
Wiskunde 2
   
TECHNISCHE VAKKEN
Anatomie en fysiologie 1
Chemie en cosmetologie 2
Hand- en gelaatsverzorging, make-up 3
Lichaamsverzorging 4
Stijlleer 1
Apparatenleer 1
Voetverzorging 4
Seminarie GIP 1
   
WEKELIJKS LESSENROOSTER 33


Belangrijke delen van de opleiding.

1Anatomie en fysiologie  (technisch vak: toegepaste biologie) handelt over:

  • het skelet en de bewegingsmogelijkheden in de gewrichten
  • musculatuur: oppervlakkige rompspieren en spieren van schoudergordel
  • bloedvatenstelsel en lymfevatenstelsel
  • bouw en voortplanting van een virus en immuunsysteem
  • zenuwstelsel: functies, bouw, eigenschappen van de zenuwcel, reflexboog
  • de cel en de weefsels
  • voortplanting: erfelijkheidsleer en evolutie: evolutietheorieën, evolutie van de mens

2Bio-esthetiek – Vaktechnologie (technisch en theoretisch vak) richt zich op

  • de gelaats –en lichaamsverzorging: omschrijving en doel
  • de beroepshygiëne, persoonlijke hygiëne, hygiëne en netheid naar de klant toe
  • de huid en specifieke begrippen in de schoonheidsverzorging, huidanalyse
  • de invloed van massage op het organisme: behandelingen en producten
  • de esthetische verzorging tijdens en na de zwangerschap
  • kritische benadering van de esthetische chirurgie
  • de therapieën (hydro-, elektro-, helio-, mechanotherapie en zuurstofbehandeling)
  • speciale technieken, producten en apparaten

3Bio-esthetiek – Praktijk heeft betrekking op volgende onderdelen

  • handverzorging: de volledige nagelverzorging en huidverzorging, lakken en shellac.
  • visagisme, het aanbrengen van make-up voor elke gelegenheid en wimperextensions
  • gelaatsverzorging : reinigen en epileren, massagetechnieken, aanbrengen van maskers, gebruik van apparaten, ontharen van bovenlip en kin, verzorging van hals, decolleté en ogen
  • lichaamsverzorging: manuele en apparatieve lichaamsmassage, ontharen, speciale verzorgingen, esthetische verzorging van senioren
  • voetverzorging: inrichten van de praktijk, herkennen van nagel- en huidaandoeningen aan de voet, podologische fiche

4Seminarie Gip
Het vak seminarie Gip ( geïntegreerde proef) zal je helpen in het tot stand brengen van een GIPmap, die tijdens de gipmomenten zal getoond en geëvalueerd worden door een externe jury, een schoonheidsspeicialiste uit de bedrijfswereld. Deze map bevat een aantal casussen die in het instituut kunnen aan bod komen en die door jou uitgewerkt worden.

5Stage
In het 6 de jaar ga je 2 weken op stage waar je kennis maakt met de dagelijkse werking van een schoonheidsinstituut. Onze instituten zijn zorgvuldig uitgekozen en onze stagementoren zijn bereid jou de kans te geven om te proeven van de wereld van de schoonheidszorgen.

 

Wat na deze studierichting?

- Doorstroming in onderwijs mogelijk naar 7 de jaar Esthetische Lichaamsverzorging.
- Doorstroming naar hoger onderwijs: Bachelor in het secundair onderwijs: bio-esthetiek/haarzorg, verpleging, vroedkunde, voeding en dieetkunde, orthopedie, podologie
- Starten als schoonheidsspecialist(e) in een schoonheidsinstituut (als zelfstandige of als werknemer) in een welnesscenter, hotel, warenhuis of productiehuis
- Verkoopster in een parfumerie, vertegenwoordigster of demonstratrice bij een firma van schoonheidsproducten.
- Tewerkstelling als schoonheidsspecialiste onder toezicht van een dermatoloog om de laserbehandelingen toe te passen
- Als schoonheidsspecialiste op de dienst oncologie

5/6lj Wetenschappen - Wiskunde

Iets voor jou?

Je hebt belangstelling voor wetenschappen én wiskunde, maar ook talen schrikken je niet af.

Logische vooropleiding?

Je hebt in de tweede graad ASO de studierichting Wetenschappen gevolgd.

Lessentabel

  5de leerjaar 6de leerjaar
Godsdienst 2 2
Aardrijkskunde 1 1
Biologie 1 2
Chemie 2 2
Engels 2 2
Frans 3 3
Fysica 2 2
Geschiedenis 2 2
Klasuur 1 -
Lichamelijke opvoeding 2 2
Mens en samenleving - 1
Nederlands 5 4
Wiskunde 6 6
     
WEKELIJKS LESSENROOSTER 29 30

 

Belangrijke delen van de opleiding

1Wetenschappen In de vakken biologie, chemie en fysica (1-2-2 wekelijkse lestijden in het 5de leerjaar en 2-2-2 wekelijkse lestijden in het 6de leerjaar)  bestudeert men de levende en niet-levende materie in al haar aspecten. Proeven, experimenten en waarnemingen uitvoeren vergt de nodige accuraatheid. Aandacht wordt besteed aan het empirisch feitenmateriaal en aan de inzichtelijke verwerking ervan. Concreet betekent dat:


  • het zien en formuleren van een probleem;
  • het opstellen van een hypothese;
  • het toetsen van de hypothese door experimenten;
  • het logisch benaderen van de vaststellingen;
  • het formuleren van de besluiten.

2Wiskunde De cursus wiskunde van 6 wekelijkse lestijden klimt tot een vrij hoog niveau van algemeenheid en abstractie. Dat gebeurt via de deelvakken algebra, meetkunde, analyse, statistiek en kansrekening.
De algebra ontwikkelt logaritmen voor het oplossen van vergelijkingen, ongelijkheden en de stelsels daarvan. De meetkunde ontwikkelt het inzicht in ruimtelijke situaties en de kennis van de belangrijkste lichamen en hun inhouds- en oppervlakkteformules. De analyse ontwikkelt technieken om het gedrag van functies van een variabele te bestuderen en te beschrijven. Statistiek geeft methodes voor het verzamelen, verwerken en interpreteren van gegevens. Kansrekening ontwerpt technieken om te komen tot verantwoorde voorspellingen en beslissingen. Bij elk van deze deelvakken komen heel wat wiskundige vaardigheden en attitudes kijken. In een vraagstuk op zoek gaan naar het onderliggend wiskundig probleem. Het omzetten van concrete problemen naar een wiskundig model. Het inkaderen van wiskundige begrippen in structuren. De specifieke taal om de opgestelde structuren nauwkeurig te beschrijven. Een juiste leerhouding is zeer belangrijk.

3Moderne talen De studie van moderne talen (Frans en Engels) komt minder sterk aan bod.. Het accent ligt op

  • communicatieve vaardigheid: luisteren, lezen, spreken en schrijven;
  • taalbeschouwing als hulpmiddel voor de ontwikkeling van taalvaardigheid;
  • kennismaking met de anderstalige literatuur.

4Seminaries In de wekelijkse lessentabel is er een beperkte vrije ruimte van twee wekelijkse lestijden die de school zelf invult met seminaries. In seminaries krijg je geen uitbreiding van geziene leerstof. Vanuit verschillende vakken ga je begeleid zelfstandig werken. Individueel of in groepjes. Op je eigen wijze en in je eigen tempo. Je leert zelf de stappen ontdekken die je moet zetten om een opdracht volledig en efficiënt uit te voeren. Je zal informatie opzoeken met behulp van de nieuwe media, aan onderzoek doen, een persoonlijke kritische mening vormen, een presentatie geven, enz. Je reeds verworven kennis uit uiteenlopende vakken zijn ermee gemoeid. Zo leer je zelf leerprocessen opzetten en evalueren, nieuwe kennis opdoen en vaardigheden ontwikkelen. Seminaries bereiden je voor op hogere studies en een heel leven permanent leren.

Verder studeren

Deze studierichting bereidt je uitstekend, maar niet uitsluitend voor op wetenschappelijke en wiskundige richtingen in het hoger onderwijs (bachelor en master). Een brede waaier van mogelijkheden ligt voor je open.

Je bent niet voorbereid op onmiddellijke tewerkstelling na het behalen van het diploma secundair onderwijs.

5/6lj Economie - Moderne Talen

Iets voor jou?

Je hebt belangstelling voor de economische leefwereld en ook moderne talen interesseren je. Wetenschappen en wiskunde komen minder sterk aan bod.

Logische vooropleiding?

Je hebt in de tweede graad ASO de studierichting Economie gevolgd.

Lessentabel 

  5de leerjaar 6de leerjaar
Godsdienst 2 2
Aardrijkskunde 1 1
Duits 2 2
Economie 4 4
Engels 3 2
Frans 3 4
Geschiedenis 2 2
Klasuur 1 -
Lichamelijke opvoeding 2 2
Mens en samenleving - 1
Natuurwetenschappen 2 1
Nederlands 5 4
Wiskunde 3 4
     
WEKELIJKS LESSENROOSTER 30 30


Belangrijke delen van de opleiding

1Economie Dit vak wordt abstract benaderd. Het bestaat uit twee luiken: algemene economie en bedrijfswetenschappen.

De algemene economie krijgt de meeste aandacht. Je bestudeert de prijsvorming op de verschillende marktvormen, de vorming en verdeling van de inkomens, de economische groei en de aspecten van het internationaal handels- en betalingsverkeer. De conjunctuurschommelingen en inflatie worden aangekaart, alsook de rol van de overheid daarbij om alles in goede banen te leiden.

In bedrijfswetenschappen gaat de aandacht naar de onderneming: het ondernemingsplan, de noodzaak om toegevoegde waarde te creëren en verdelen tussen de verschillende partijen. Continuïteit, voorraadcontrole, kostenbeheersing, kwaliteitscontrole en samenwerking mogen niet uit het oog verloren worden. De inspraakmogelijkheden via collectief overleg worden aangebracht. De organisatie en verantwoordelijkheden van een onderneming worden vanuit verschillende invalshoeken bekeken, nl. sociaal, economisch en ecologisch. Er wordt rekening gehouden met de missie en strategie van de onderneming. En tenslotte wordt alles getoetst aan de werkelijke realisaties van het bedrijf via de jaarrekening.

2Moderne talen De studie van moderne talen (Frans, Engels en Duits) neemt een belangrijke plaats in. Het accent ligt op

  • communicatieve vaardigheid: luisteren, lezen, spreken en schrijven;
  • taalbeschouwing als hulpmiddel voor de ontwikkeling van taalvaardigheid;
  • kennismaking met de anderstalige literatuur.  

3Wetenschappen De drie natuurwetenschappelijke vakken Biologie, Chemie en Fysica worden niet meer zoals in de tweede graad afzonderlijk gegeven. Het gaat niet om een afzwakking, maar om een andere benadering van wetenschappen: wetenschap voor de burger van morgen (in tegenstelling tot wetenschap voor de wetenschapper van morgen).  Via vier contextgebieden worden wetenschappelijke kennis, vaardigheden en attitudes ontwikkeld:


  • materie, energie en leven;
  • gezondheid en voeding;
  • verkeer en veiligheid;
  • evolutie en informatieoverdracht.

4Wiskunde komt met een cursus van 3 wekelijkse lestijden minder sterk aan bod, maar behoort zonder meer tot de algemene vorming. Hij bouwt voort op de kennis en inzichten verworven in de tweede graad in de cursus van 4 wekelijkse lestijden. Functieleer, statistiek en een reeks keuzeonderwerpen staan op het leerprogramma. Je ontwikkelt een goede basis van wiskundig denken, wiskundige vaardigheden en attitudes. Die komen je later in het hoger onderwijs misschien nog van pas.  

5Seminaries In de wekelijkse lessentabel is er een beperkte vrije ruimte van twee wekelijkse lestijden die de school zelf invult met seminaries.
In seminaries krijg je geen uitbreiding van geziene leerstof. Vanuit verschillende vakken ga je begeleid zelfstandig werken. Individueel of in groepjes. Op je eigen wijze en in je eigen tempo. Je leert zelf de stappen ontdekken die je moet zetten om een opdracht volledig en efficiënt uit te voeren. Je zal informatie opzoeken met behulp van de nieuwe media, aan onderzoek doen, een persoonlijke kritische mening vormen, een presentatie geven, enz. Je reeds verworven kennis uit uiteenlopende vakken zijn ermee gemoeid. Zo leer je zelf leerprocessen opzetten en evalueren, nieuwe kennis opdoen en vaardigheden ontwikkelen. Seminaries bereiden je voor op hogere studies en een heel leven permanent leren.

Verder studeren

Deze studierichting bereidt je uitstekend, maar niet uitsluitend voor op economische richtingen in het hoger onderwijs (bachelor en master). Er ligt een brede waaier van mogelijkheden voor je open. Er zijn wel beperkingen voor de meer wiskundig-wetenschappelijke richtingen.

Sint-Agnesinstituut Hoboken

Sint-Agnesinstituut Antwerpen